سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در قدیم زائران در  هنگام زیارت دوره از مکانی بازدید می کردند که به مشربه ام ابراهیم معروف بود ولی چندین سال است این مکان با دیوارهای محصورش و قرار گرفتن پلیس در این مکان پذیرای زائرین نیست، مکانی که بر آن روایاتی متواتر است، که برای اطلاع بیشتر به مطلب درج شده از سایت خبرگزاری فارس می پردازیم:

«مشربه ام ابراهیم» نام مکانی است که در شارع علی ابن ابیطالب و در داخل یک کوچه قرار دارد، وقتی زائران در کنار این کوچه می‌ایستند، یک چهار دیواری با سیمان سفید ملاحظه می‌کنند که درب آن قفل شده است، کسانی که این قفل را بر درب این خانه زده‌اند می‌پندارند که می‌توان با قفل کردن آن حوادث این مکان مقدس را نیز به فراموشی سپرد.

 

در واقع مَشربه امّ ابراهیم، باغ کوچکی بوده در مدینه و در منطقه عوالی-شرق قبا و شمال منطقه بنی قریظه بوده است که خانه ماریه قبطیه، همسر پیامبر(ص) و مادر ابراهیم فرزند رسول خدا(ص) بوده است.

ابراهیم در اینجا به دنیا آمد و پیامبر(ص) اقامتی طولانی در این محل داشته و در آنجا بسیار نماز گزارده‌اند، معروف است که رسول خدا(ص) در آنجا خمره‌های آب نهاده بود تا از آنها آب بنوشند، قبر حمیده خاتون مادر امام موسی کاظم(ع) و نجمه خاتون مادر امام رضا(ع) در اینجا واقع است و امام صادق(ع) به زیارت این محل سفارش فرموده‌اند.

در روایت است که عقبه بن خالد از امام صادق(ع) پرسید: ما مساجدی را که پیرامون مدینه می باشند، زیارت می‌کنیم، از کدامین مسجد آغاز کنیم بهتر است؟

امام صادق(ع) فرمود: «اِبْدَأْ بِقُبَا فَصَلِّ فِیهِ وَأَکْثِرْ فَإِنَّهُ أَوَّلُ مَسْجِد صَلَّی فِیهِ رَسُولُ اللَّهِ(ص) فِی هَذِهِ الْعَرْصَةِ ثُمَّ ائْتِ مَشْرَبَةَ أُمِّ إِبْرَاهِیمَ فَصَلِّ فِیهَا وَهِیَ مَسْکَنُ رَسُولِ اللَّهِ(ص) وَمُصَلاَّهُ». (کافی 4/560)

از مسجد قبا آغاز کن و در آن بسیار نماز بخوان; زیرا آن اولین مسجد در این منطقه است که رسول خدا(ص) در آنجا نماز خواند. پس از آن، به مشربه امّ ابراهیم برو و در آنجا نماز بگزار، زیرا آنجا مسکن دوم پیامبر خدا(ص) و محل نماز او است.

 

حال در این عصر این مکان نشان از غربت اهل بیت پیامبر(ص) دارد، مسئولان دولتی عربستان درب این خانه را قفل زده‌اند، ولی نمی‌دانند که  محبت زائران به اهل بیت را نمی‌توان با بستن قفل‌های بزرگ به درب‌ها از میان برد، این کار تنها عشق مردم را به  اهل بیت فزونتر می‌کند و دیگرانی را نیز که اهل بیت را نمی‌شناسند، به تفکر وا می‌دارد که چرا باید این محل به  روی مردم بسته باشد و این خود سبب پیوند دیگران با اهل بیت خواهد شد.

بنا بر روایات این مکان اولین خانه حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) بوده است که این بزرگواران زندگی معنوی و پر خیر و برکت خود را در اینجا آغاز کردند، اما این مشربه اتفاقات دیگری نیز در داخل خود دارد، اینجا محل تولد امام موسی کاظم(ع) نیز است، چرا که بعد از رسول خدا(ص) این مکان در اختیار اهل بیت عصمت و طهارت قرار گفت.

 

شکل کنونی مشربه ام‌ ابراهیم

این روزها زائران در زیارت دوره تنها می‌توانند از دور با نگاه به این مشربه سلامی به اهل بیت(ع) پیامبر بدهند، اما این سلام از عمق جان و با کمال خلوص و ارادت است، مگر می‌توانی زائر پیامبر رحمت باشی و حتی از چند متری سلامی به دو تن از مادران ائمه در این مکان نکنی، این منطقی نیست که محبت پیامبر را در دل داشته باشی و سایر اهل بیت پیامبر را فراموش کنی.

 

 عکس هوایی از مشربه ام ابراهیم

 نمایی دیگر از مشربه ام ابراهیم

در زیر عکسی منتشر نشده از مزار حمیده خاتون مادر امام موسی کاظم(ع) و نجمه خاتون مادر امام رضا(ع) را قبل از تخریب در مشربه ام ابراهیم ملاحظه می‌کنید:

 

 مزار مادر امام رضا(ع) در مشربه ام ابراهیم (قبل از تخریب)

خبرگزاری فارس



  • کلمات کلیدی :
  • درج شده توسط :مهدی وکیلی پور - دوشنبه 93 دی 15- نظرات شما [ مورد]


    این هم یک عکس سفارشی که شب اول ربیع اول 1435 برابر با دوم دی ماه 1393 ساعت 21:30 در جوار حرم نبوی گرفته ام. البته ببخشید که تصویر تاریک! ما که روزها نمی تونیم بیاییم زیارت و شب ها و صبح ها فرصت داریم  برا همون هم عکس از این بهتر نمی شه



  • کلمات کلیدی :
  • درج شده توسط :مهدی وکیلی پور - چهارشنبه 93 دی 3- نظرات شما [ مورد]


    با یکی از دوستان تو ایران صحبت می کردم می گفت شب رحلت حضرت رسول ص و امام حسن ع حرم بودی؟ گفتم آره گفت : حتما خیلی شلوغه و عزاداری می کنند. گفتم آره شلوغه ولی از عزاداری خبری نیست تازه اگر شبهای قبل نماز خوندن در روضه منوره بلامانع بود این چند شب بسته شده بود و شرطه ها با محدودیت و بعد ازز خالی شدن محیط روضه زائرین را راه می دادند انگار از تجمع زیاد می ترسند.!!! زائرین بقیع هم در کنار دیوارها و به دور از شرطه ها و .... به راز و نیاز و ذکر مصیبت مظلومانه مشغولند. 

    آخه این شبها حرم امام رضا علیه السلام غوغا ست . این مهر مظلومیت و غربت نبی اکرم ص  و ائمه بقیع ع . 



  • کلمات کلیدی :
  • درج شده توسط :مهدی وکیلی پور - دوشنبه 93 دی 1- نظرات شما [ مورد]


    السلام علیک یا رسول الله صلی الله علیه و سلم

    السلام علیک یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها

    السلام علیک یا حسن بن علی علیه ااسلام

    السلام علیک یا علی بن الحسین علیه السلام

    السلام علیک یا محمد بن علی علیه السلام

    السلام علیک یا جعفر بن محمد علیه السلام

    السلام علیک یا اولیاء الله

    باسلام واحترام خدمت هم وبلاگی های عزیز: مدتی بود که بدلیل مشغله های کاری نتونستم وبلاگ را بروز کنم. حالا بعد از 13 روز همجواری در کنار حرم نبوی ص و ائمه مظلوم بقیع علیه السلام، نایب الزیاره همه شما بزرگوارها که دعای اللهم الرزقنا مدینه دارید، هستم.

    آماده درج دلنوشته هایتان با موضوع مدینه و بقیع



  • کلمات کلیدی :
  • درج شده توسط :مهدی وکیلی پور - دوشنبه 93 دی 1- نظرات شما [ مورد]